Oslo

Detta inlägg har jag försökt publicera via mobilen i över en vecka... Knasigt. (Bilder kommer)

 

För två veckor sedan var det dags för Oslo! Det var studieresa för att se hur dom i Norge arbetar i förskolor. Vi var ett gött gäng på 13 tjejer som åkte. Bussresan i 4 timmar var rolig och kändes snabb. Åkte direkt på studiebesök, som låg i närheten av regeringsbyggnaden där Breivik smällde. Som tur är var det bara en person kvar i byggnaden där vi var när bomben small och den personen klarade sig. Fick se ett rum där de bevarat lite av glassplittret i väggen. Händelsen med Breivik känns plötsligt så sjukt mycket större. Och jag insåg verkligen att allt det där hände bara 4 timmar från Göteborg... Läskigt som fan.

Iallafall, studiebesöket var slut och vi åkte till vandrarhemmet. Snackades om att gå ut och äta, men vi valde att köpa mat och cider i affären och hade typ hemmafest i en polares rum under kvällen haha. Sjukt kul, och Glenns är vi hela högen haha!

Dag två! Två studiebesök stod på schemat och tror inte någon höll sig vaken hela dagen. Inte för att våra studiebesök inte var tråkiga, tvärt om! Men det tar på en att åka iväg och besöka masa ställen. Sen det där med norskan, det ska vi nog inte snacka om. "Vaaaaa? Vad betyder det där?" haha. Efter en lång dag var vi tillbaka på vandrarhemmet framåt kvällen. Möttes av en stor vattenpöl på golvet, elementet läckte och hade vi kommit hem en halvtimma senare skulle våra väskor varit blöta. Gick till reception som beklagade så mycket och sa att vi skulle få deras bästa rum som kompensation. Sweet, trodde vi...

Fixade oss och drog ut på stan. Jag och ett par till hängde på Fridays. När jag skulle beställa i baren och senare middagen använde jag mig av övertydlig svenska och lite gester, och så visade det sig att dem jag beställde av var svenskar... Haha så fail!
Hade en grymt rolig kväll med god mat, god dricka och bra sällskap!

Dag 3. "Jessica, kliar det på dig?" Ida vaknade full av bett och det visades sig att vi hade vägglöss i rummet. Fyyyyy fan vad äckligt! Kollade lakanen och en lus sprang runt i mitt täcke. Blä. Vi fick packa ner kläder, sängkläder osv i påsar innan vi kunde lägga ner allt i våra resväskor. Studiebesök väntade och efter det var vi tillbaka på vandrarhemmet för att hämta all packning. Fick som tur var tillbaka alla pengar och lite till för kompensation för vattenläcka och vägglöss.

Käkade, gjorde en uppgift till skolan och drog in till busstationen för att åka hem. Alla var trötta men glada på resan hem.
Direkt hemma började sanering av vägglössen haha. Och ja, jag klarade mig från att få med dom hem, wohoo!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0